Ne z knih, ale z pramenů, kamenů a stromů se učte.
Poutní areál Lomec

Slavné mariánské poutní místo Lomec - místní mu říkají Lomeček, najdeme na Strakonicku, na vrcholu stejnojmenného kopce (552 m n.m.).
 
Nejprve byl využíván jako slovanské mohylové pohřebiště - tzv. mohylník, pocházející zřejmě z 6.-9. století našeho letopočtu. Jedná se o jedno z největších jihočeských pohřebišť a patří také mezi nejzachovalejší svého druhu v Čechách. V roce 1925 bylo archeologicky prozkoumáno a je památkově chráněnou kulturní památkou. Nízké mohyly je možno nalézt v lese podél cesty.

Název Lomec pochází až ze 14. století, protože zde býval kamenolom. Patřil pod panství Libějovice, jeho majiteli byli například Rožmberkové a později Jan hrabě Zrinský. Po stavovském povstání a bitvě na Bílé hoře přešel Lomec do vlastnictví rodu Buquoyů. A právě rod Buquoyů se zasloužil o založení tohoto poutního místa. Kostel, který patří mezi výjimečná díla vrcholného baroka ve střední Evropě, byl vystavěn na základě slibu, jako svatostánek pro zázračnou sošku Panny Marie. Jedná se o kopii sošky Panny Marie Foyenské pocházející z Belgie, kterou vlastnil Karel Buquoy. Sošku prý nosil všude s sebou. Jednou jej při plavbě na moři zastihla bouře. Prosil tedy o pomoc Pannu Marii, a slíbil, že když bude zachráněn, postaví pro ni kostel na svém českém panství. Nakonec byl zachráněn, vybral i místo pro stavbu, ale zemřel ještě před její realizací. A tak za něj slib vyplnil jeho syn, Filip Emanuel Buquoy. Ten nechal v letech 1692-1702 podle vlastního návrhu postavit kostel Jména Panny Marie.

Unikátní je tzv. baldachýnový oltář, umístěný vprostřed kostela. Nad ním je zavěšen mezi sloupy svatostánek ve tvaru lucerny, v němž je uchovávána soška Panny Marie. Autorem oltáře je řezbář Jan Wauscher z Lince. Oltář je inspirován Berniniho baldachýnovým oltářem nad hrobem sv. Petra, umístěným v bazilice sv. Petra v Římě. Za kostelem najdeme také krásný strom, vybízející k zastavení - Lípu Naděje.

Naproti kostelu je situován lovecký zámeček z roku 1710, který nechal postavit bratr Emanuela, Albert Buquoy. Ve štítu nese buquoyský znak podpíraný dvěma gryfy. Později sloužil jako fara a byla k němu přistavena budova školy. K zámečku patří také zahrada Panny Marie, nabízející mnohá kontemplativně-meditační zastavení. Kdo ví, možná právě odtud čerpal básník Julius Zeyer, který zde byl častým návštěvníkem, inspiraci pro své dílo „Mariánská zahrada". Cesta, kterou sem přicházíval z Vodňan, dnes nese název Zeyerova cesta.

Naproti tomu stavba zvonice vedle zámečku měla ryze praktický důvod - tehdejší místní farář, páter Leška, si prý přál, aby vyzvánění z Lomce bylo více slyšet v okolní krajině. Ovšem konstrukce kostela umožňovala zavěsit pouze jeden zvon. Proto zakoupil pozemek, a v roce 1939 nechal postavit zvonici v níž byly zavěšeny tři zvony. Ty však byly v roce 1942 zrekvírovány pro válečné účely. Poté sem byl umístěn zvon ze Svaté Hory u Příbrami, který později doplnily další dva zvony, Václav a Marie. V roce 1971 sem přišly sestry z Kongregace šedých sester řádu sv. Františka, a od té doby lomecký areál slouží jako poutní místo s možností pobytu. Všichni jsou zde vítáni, aby tu nalézali vnitřní klid a štěstí a pocit spokojenosti, bez ohledu na náboženské vyznání.

Sakrální stavby se často nacházejí na energeticky významných místech, a Lomec není výjimkou. Energetické uspořádání krajiny je vždy výsledek přirozené snahy o nastolení rovnováhy, skrze vyrovnání energetických potenciálů mezi jednotlivými body. Pomyslné energetické linie spojující tyto body potom různě prochází krajinou. V knize Posvátná geometrie Čech a Moravy se dočteme, že Lomec je součástí takové posilující soustavy energetických linií, kterou autor Pavel Kozák nazývá „Blanický drak". Linie totiž tvoří obrazec připomínající papírového draka - spojují Lomec s vrchem Třemšín, hlavu tvoří vrch Sedlo u Sušice, a „ocas draka" představuje vrch Velký Blaník.
 
Zdánlivě neslučitelné spojování sakrálního poutního místa s čímsi ezotericko-energetickým nemusí být bráno nijak špatně. Jsme zde pouze svědky přirozeného vývoje. Nacházíme se totiž na místě, kde se horizontální energetická síť krajiny přirozeně setkává s pomyslnou kostelní vertikálou Boží přítomnosti, vzájemně se neustále vyvažují, a posilují tak toto místo i jeho okolí.
 
Když pak zavítáme do kostela, už při vstupu můžeme mít pocit, že vcházíme do úplně jiné dimenze. Do takřka hmatatelného ticha, klidu a míru. Zvuky zvenčí sem nedoléhají, čas jako by se zastavil. Možná i naše obavy a starosti zůstaly tam někde venku za dveřmi. Pohodlné sametové lavice podél stěn nás zvou ke spočinutí a rozjímání. Malá soška Panny Marie ve svatostánku nad oltářem není na první pohled vidět. Přesto můžeme mít pocit, že je tu Panna Maria s námi, a že její přítomnost vyplňuje celý prostor kolem nás. Zlehka, jako vánek, nás objímá, a jako milující matka nás přijímá takové, jací jsme. A laskavě nás zve k odložení našeho trápení. Nebojme se tedy poprosit ji o pomoc či uzdravení.
 
Ať se vám daří,
Terka
Lomec
Fara
Zvonice
Lomec
Lípa naděje
Obrázek Panny Marie
Centrální oltář
Soška na oltáři
Panna Maria Foyenská
Panna Maria de Foy
Blanický drak
Linie na Lomci
Automatická kresba
designed by Panavis & Panadela | contents ©2025 Putující | powered by Online Shop Panavis v2.8 & Quick.Cart